Aika: klo 10-14
Paikka: Seurakuntakeskus Sofia, Pieni sali, Isokatu 17.
Ilmoittautuminen 26.2. mennessä ILMOITTAUDU painikkeella.
Tässä koulutuspäivässä tarkastellaan kehitysvammaisten rippikoulun hyviä käytäntöjä. Koulutuksessa mietitään kehitysvammaisten rippikoulun teemoja eri näkökulmista. Tutustutaan syvästi kehitysvammaisten rippikoulun musiikillisiin ja pedagogisiin menetelmiin, tarkastellaan selkopäiväriparien ja selkorippileirien sisältöjä, hyvinvointialueiden avustajakäytäntöjä sekä käydään keskustelua symmetrisestä ystävyydestä ja leirien rakenteista.
Koska Suomen Rauhanyhdistysten keskusyhdistys toteuttaa myös kehitysvammaisten rippikouluja vuosittain, kuulemme järjestön näkökohtia hyvän rippikoulun toteuttamiseksi.
Mukana kehitysvammaistyönpapit Hanna Fähnrich, Eeva-Maija Monto, seurakuntatyön erityispalveluiden kirkkomuusikko Taina Voutilainen, diakoniatyöntekijä Teija Keränen sekä Juha Luokkala, lapsi- ja nuorisotyön asiantuntija, rippikoulutyö, SRK ja kehitysvammaistyön lääkäri em., kehitysvammaisten rippikouluohjaaja, SRK, Markku Nyman. Koulutuspäivään ilmoittautuneille varataan kahvit ja ruokailut.
Päivän kulku:
Kahvit tarjolla 9.45
10 Tervetuloa, hiippakuntasihteeri Saija Kronqvist
tutustuminen
alkuhartaus
10.15 Syvästi kehitysvammaisten rippikoulun musiikilliset ja pedagogiset menetelmät, Taina Voutilainen ja Teija Keränen
HYBRIDINÄ klo 11-12: Striimilinkki löytyy Suomen rauhanyhdistyksen keskusyhdistyksen YouTube kanavalta SRKnyt klo 11-12. Tästä SRKnyt YouTube-kanavalle.
11 Avustajat rippikoulussa-yhteistyö hyvinvointialueiden kanssa, Markku Nyman.
11.30 Selkopäiväriparit ja selkorippileirit, kehitysvammapastori Hanna Fähnrich
rippikoulujen opetusmenetelmien esittely
LÄSNÄOSALLISTUVIEN OHJELMA JATKUU:
12-12.15 keskustelumahdollisuus läsnäolijoille alustusten pohjalta
12.15 lounas ja kahvit
- 13 Symmentrinen ystävyys kohtaamisessa -keskustelu rippikoulun avaamista mahdollisuuksista symmetrisen ystävyyden rakentamiseen. Markku Nyman TEAMS-yhteydellä.
-
13.30 Leirin rakenteet (pituus, päivä rakenne, rytmitys), ilmoittautumislomakkeet ja rippikouluviestintä: tavoittaako tieto rippikoulusta kaikki tahot?
14 työskentely päättyy