Martti Härkösen (2020) opinnäytetyössä selvitettiin rippikouluopettajien valmiuksia kohdata nuoria, joilla on oppimiseen liittyviä erityishaasteita. Lukivaikeus, kielenkehityksen häiriö, ADHD ja käytöshäiriö ovat haasteita, jotka ovat näkyneet rippikouluympäristössä. Opinnäytetyö rajattiin näiden neljän erityispiirteen mukaan. Kyseinen työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus hankkeistettiin Oulun hiippakunnalle, joten haastateltavat valikoituivat tältä alueelta. Tutkimuksessa haastateltiin neljää rippikoulun opettajaa, joista kaksi oli pappeja ja kaksi nuorisotyönohjaajia. Papit olivat suorittaneet luonnollisesti teologian maisterin tutkinnon. Nuorisotyönohjaajat olivat käyneet eri väylän. Toinen nuorisotyönohjaaja oli suorittanut yhteisöpedagogi (amk) tutkinnon ja toinen sosionomi (amk). Centria-ammattikorkeakoulu kouluttaa yhteisöpedagogipohjaisia kirkon nuorisotyönohjaajia. Diakonia-ammattikorkeakoulu kouluttaa taas sosionomipohjaisia ammattilaisia.
Tutkimuksessa selvitettiin erilaisten oppijoiden havainnointia, oppimisvaikeuksien perustietoja ja oppimisvaikeuksien erityispedagogista osaamista. Erilaisten oppijoiden havainnoinnissa selvitettiin, että mitä kautta rippikoulutyöntekijät saavat tietoa rippikoululaisen erityishaasteista. Seuraavaksi selvitettiin, että antavatko vanhemmat tarpeeksi tietoa nuoren erityishaasteista. Havainnoinnin osiossa selvitettiin myös, että onko erityiskasvatukseen liittyviä koulutuksia ollut tarpeeksi ja antavatko haastateltavien taustatutkinnot tarpeeksi välineitä erityisnuorten kohtaamiseen. Toisessa tutkimusongelmassa selvitettiin rippikouluopettajien tietoa oppimisvaikeuksista. Osiossa selvitettiin, miten oppimisvaikeudet näkyvät nuoressa ja mistä oppimisvaikeudet johtuvat. Viimeisessä tutkimusongelmassa selvitettiin rippikouluopettajien pedagogista osaamista, eli millaisia pedagogisia keinoja he rakentaisivat, jotta erityisnuori oppisi erityispiirteestä huolimatta. Viimeisessä osiossa selvitettiin myös, että antaako rippikoulusuunnitelma Suuri ihme (2017) välineitä kohdata nuoria, jolla on erityiseen tukeen liittyvää tarvetta.
Tutkimuksessa selvisi, että tieto nuoren erityistarpeista tulee pääsääntöisesti ennakkotietolomakkeen kautta. Lomakkeessa on osio, jossa kysytään mahdollisia oppimiseen liittyviä vaikeuksia tai muita erityishaasteita. Tutkimuksessa kuitenkin ilmeni, että tietoa nuoren erityishaasteista tulee liian niukasti. Tiedon vähäinen määrä on johtanut ongelmallisiin tilanteisiin. Esimerkiksi starttipäivässä tai leirijakson alussa on ilmentynyt yllättävää ja ongelmallista käytöstä. Rippikoulun työntekijät ottivat nuorten huoltajiin yhteyttä, ja sitä kautta selvisi heidän erityistarpeitaan. Nuorten huoltajat eivät maininneet asiaa, koska he eivät ajatelleet niiden vaikuttavan rippikoulutoimintaan. Tietoa tuli muidenkin väylien kautta. Toisilla työntekijöillä oli tapana soittaa rippikoululaisten huoltajille ennen leirijakson alkua. Puhelun kautta oli mahdollista saada tietoa. On myös huoltajia, jotka itse soittavat ja ilmoittavat lapsensa haasteista, jotka voisivat vaikuttaa rippikouluaikaan.
Rippikoulun opettajat kokivat, että erityiskasvatukseen liittyviä koulutuksia on ollut liian vähän. Työntekijät eivät hakeudu koulutuksiin ilman omaa erityistä kiinnostusta. Tutkimuksen neljästä haastateltavasta yksi oli ollut aiheeseen liittyvässä koulutuksessa. Haastateltavat kokivat, että koulutusten vapaaehtoisuus on ongelmallista. Rippikoulussa työskentelee paljon työntekijöitä, jotka eivät ole perehtyneet erityispedagogiikkaan. Tutkimuksen nuorisotyönohjaajat kokivat, että heidän taustatutkintonsa antavat kuitenkin hyvät valmiudet kohdata erityisnuoria. Yhteisöpedagogitutkinnon käynyt nuorisotyönohjaa kuvaili, että koulutuksen vahvuutena oli pedagogiset ja ohjaukselliset opinnot. Yhteisöpedagogitutkinto valmensi opiskelijaa opettajuuteen ja ohjaukseen. Sosionomipohjainen nuorisotyönohjaaja taas totesi, että sosionomitutkinnossa korostuivat reflektoiva työote, asiakkuus ja kokonaisvaltainen ymmärrys erilaisista erityisryhmistä. Teologian maisterit olivat vahvasti sitä mieltä, että teologian tutkinto ei anna tarpeeksi hyviä valmiuksia kasvatustyöhön. Teologit kuitenkin korostivat, että tutkinto voi antaa, jos opiskelija suorittaa kasvatukseen liittyviä sivuainekokonaisuuksia.
Tutkimuksen haastateltavilla oli hyvä valmiudet kohdata erityisnuoria. He tiesivät lukivaikeuden liittyvän hitaaseen lukusuoritukseen ja luetunymmärtämisen haasteisiin. Haastateltavat tiesivät kielenkehityksen häiriön viittaavan puheentuottamisen ja puheenymmärtämisen vaikeuksiin. He tunnistivat ADHD:n yleisimmät piirteet, jotka jakautuivat impulsiiviseen ja pitkäjänteisen keskittymisen vaikeuteen. Käytöshäiriön piirteet olivat myös hyvin haastateltavien hallussa. Haastateltavat nostivat esille aggression liittyviä piirteitä. Käytöshäiriön uhmakasta ja hyökkäävää taipumusta nostettiin myös esille. Haastateltavat osasivat rakentaa hyviä erityispedagogisia ratkaisuja perustietojen lisäksi. Heidän seurakunnissaan on mahdollista hyödyntää monipuolisia menetelmiä. He hyödyntävät muun muassa äänikirjoja, selkokieltä, toiminnallisia menetelmiä ja positiivista pedagogiikkaa. Haastateltavista jokainen on kykenevä rakentamaan hyviä pedagogisia ratkaisuja, joilla tuetaan hienosti erilaisia oppijoita.
Opinnäytetyössä selvitettiin myös, että antaako rippikoulusuunnitelma Suuri ihme (2017) mahdollisuuksia huomioida erilaisia oppijoita. Haastateltavista yksi kertoi ennakkotapaamisten olevan hyviä. Tapaamisissa nähdään nuoria ja heidän perheitään ennen varsinaista leirijaksoa, joten rippikoulun työntekijät pystyvät havainnoida nuorten ominaisuuksia ennen leiriä. Tapaamiset antavat mahdollisuuden tutustua nuoren vanhempiin, joten sitä kautta on mahdollista saada nuoresta tärkeää tietoa. Haastattelijoista kolme viittasivat siihen, että uudistunut rippikoulusuunnitelma on kuitenkin haastava. Heidän mukaansa suunnitelma antaa mahdollisuuksia ottaa erilaiset oppijat huomioon, jos sitä osaa lukea pedagogisilla silmillä. Haastateltavat korostivat, että suunnitelma on hyvä, mutta se ei itsessään vielä muuta mitään. Suurta ihmettä on osattava lukea pedagogisena dokumenttina, jotta sen päätarkoitus nousisi esille.
Tutkimuksen tuloksista on helppo päätellä, että rippikoulun opettajien tiedot ja taidot ovat hyvät. Ongelma ei löydy työntekijöiden valmiuksista, vaan enemmänkin ennakkotiedon niukkuudesta. Tutkimuksessa selvisi, että huoltajat eivät anna tarpeeksi tietoa lapsensa erityispiirteistä. Tietoa saadaan tilanteista, joissa on selkeä vuorovaikutussuhde. Puhelinsoitot ja vanhempainillat antavat enemmän tietoa kuin perinteiset ennakkotietolomakkeet. Rippikoulu on lyhyt prosessi nuoren elämässä. Koulumaailma on luonnollisesti pitkäjänteisempi kuin rippikoulu. Koulumaailman ja rippikoulun erottaa myös se, että koulumaailmassa erityisnuorille rakennetaan erityiskäytäntöjä yhdessä koulun, nuoren ja nuoren perheen kanssa. Rippikoulu on niin lyhyt aika, että siinä ei ehdi tulla perhelähtöistä asetelmaa samalla tavalla kuin koulussa.
Rippikoulu on inklusiivinen oppimisympäristö. Tämä tarkoittaa sitä, että rippikouluun ovat tervetulleita lähes ketä tahansa. Jokaisella on samanlainen oikeus käydä oman seurakunnan rippikoulun. Tutkimuksen tuloksista voisi päätellä, että kirkon kasvatus tarvitsisi erityiskasvatusta ohjaavan asiakirjan. Kirkolle pitäisi rakentaa dokumentin, joka antaisi linjaukset erilaisista oppijoista. Asiakirjaan koottaisiin tietoa erityispiirteistä, pedagogisista tukimenetelmistä, perhelähtöisyydestä ja erilaisen oppijan sijoittumisesta inklusiiviseen oppimisympäristöön. Rippikoulusuunnitelma Suuri ihme (2017) korostaa erilaisia elämyksiä, kokemuksia ja muita toimintaan viittavia opetusmenetelmiä. Rippikoulussa on kuitenkin pakollisia ulkoläksyjä ja myös tiedolliseen puoleen liittyviä kokonaisuuksia. Nämä osoittavat sen, että erilaiset oppijat tarvitsevat tukea rippikoulussakin. Tämän vuoksi kirkolla pitäisi olla selkeä linjaukset ja raamit, miten rippikoulun opettajien tulisi toimia erilaisten oppijoiden kanssa. Jokaisella nuorella on samanlainen oikeus ikimuistoiseen rippikoulukokemukseen.
Martti Härkönen
Opiskelija
Yhteisöpedagogi (AMK)
NKNS18K