Vuoden 2019 aikana lasten ja perheiden palveluiden toimijat ovat kokoontuneet ympäri maata LAPE-Akatemioihin. Pohjois-Pohjanmaan LAPE-Akatemia kokoontui 3.9. (seuraava 22.11. Pohtossa), Lapin LAPE-Akatemia kokoontuu 13.9. ja Keski-Pojanmaan LAPE-Akatemia 4.9. (seuraava 6.11. Villa Elbassa).
Risto Harisalo, Tampereen yliopiston hallintotieteen emeritusprofessori, puhui Oulun LAPE-Akatemiassa luottamuksesta verkostoyhteistyössä. Hänen mukaansa yhteiskunnalliset ongelmat eivät nouda hallinnollisia rajoja. Miten voimme jatkuvasti tuottaa uudenlaista osaamista? Verkostoituminen auttaa ratkaisemaan suuria yhteiskunnallisia haasteita. Toimimalla ammattikunnan sisällä saadaan ratkaistuksi huomattavasti pienempiä ongelmakokonaisuuksia. verkostoituminen edistää muutoksen tekemistä ja tuottaa tuloksia.
LAPE- Akatemian ryhmätöissä pureuduttiin tarkastelemaan, miten eri toimijat voisivat ottaa koppia uuden hallitusohjelman lapsia, nuoria ja perheitä koskevista linjauksista. Pienryhmäni lähti pohtimaan kansakunnan sivistystason nostamisesta ja koulutuksen eriarvoisuuden purkamisesta. Koulutuksen tasa-arvoon voidaan päästä jalkautumalla kouluun ja tukemalla nuorten kasvua. Laadukas varhaiskasvatus tuo lapselle maailmankatsomuksen rakennuspalikoita, sekä tukee kielen ja ajattelun kehittymistä. Seurakuntien työ tukee yhteisöjen rakentumista.
Professori emeritus Risto Harisalo toi esiin verkostotyön mahdollistamat dialogiset ratkaisut. Hän mukaansa yhteensovitetut intressit ovat enemmän, sillä juuri jännitteiden ratkaiseminen tuo uutta. Kun yhteinen kulttuuri syntyy, se voimaannuttaa ja aikaansaa muutosta.
LAPE-muutosagentti Suvi Helanen kertoi, että LAPE-työ jatkuu vuosina 2020-2023. Perhekeskukset tai perhekeskusmallin mukainen verkostotyö tulee osaksi tulevaisuuden SOTE-keskuksia. Enne sote-uudistuksen valmistelun jatkoa, perhekeskuksia muodostetaan ja verkostoidaan nykyisiin rakenteisiin, monialaisesti ja kumppanuuksia hyödyntäen. Työn painopisteistä vastaa lapsi- ja perhepoliittinen ministeriryhmä. LAPE työssä jatketaan sivistys ja sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteensovittamista. Valtiosihteeri Maria-Kaisa Aula Valtionvarainministeriöstä listasi johtamisen keinoja, joita ovat lapsivaikutusten arviointi, lapsibudjetointi, hyvinvointitiedon hyödyntäminen, osallisuuden vahvistaminen sekä verkostoitumisen taidot. Lasten ja nuorten näkökulmasta oppiminen, osallisuus, turvallisuus ja terveys ovat keskeisiä hyvinvoinnin lähtökohtia. Kaiken ytimessä on kuitenkin tasapainoset ihmissuhteet. Tässä kehitysyhteisöillä on merkittävä rooli lasten ja nuorten kasvun tukemisessa.
LAPE-akatemia
LAPE-akatemia on vuoden 2019 kestävä oppimis- ja valmennusprosessi, joka tukee lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin johtamista.
Mitä hyötyä?
Akatemian käyneet osaavat johtaa tulevaisuutta sosiaali-, terveys- ja sivistystoimen yhteisessä toimintaympäristössä.
LAPE-akatemia antaa eväitä
- vaikuttavampaan toimintaan
- kokonaisuuksien ymmärtämiseen
- verkostojen johtamiseen.
Kenelle?
LAPE-akatemia on tarkoitettu kuntien ja kuntayhtymien sosiaali- ja terveystoimen sekä sivistystoimen johtaville virkamiehille ja päättäjille, maakuntavalmistelijoille sekä järjestöjen ja seurakuntien johdolle.
Miten?
LAPE-akatemia starttasi yhteisellä valtakunnallisella tilaisuudella keskiviikkona 20.3.2019. Mukana oli julkisen johtamisen huippunimiä sekä kiinnostavia esimerkkejä eri puolilta maata.
- Katso LAPE-akatemian valtakunnallinen starttitilaisuus 20.3.2019 jälkitallenteena (videonet.fi)
Valmennus jatkuu maakuntien alueilla. Jokaisella alueella järjestetään vuoden mittaan kolme valmennuspäivää välitehtävineen.